علم بیونیک


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : چهار شنبه 8 شهريور 1391
بازدید : 2904
نویسنده : بهنام خیری

  امروز هرجا سخن از تكنولوژي به ميان مي آيد ، انواع ماشينها ، كامپيوترها ، ساختمانهاي بزرگ ، وسايل ارتباط جمعي و ديگر ابزار و آلات موجود در صنايع و نقش مؤثر آنها در اقتصاد و فرهنگ جامعه ، در ذهن انسان تصوير مي شود. طبيعي است كه اين وسايل همان دستاوردهاي تكنولوژي است كه پاسخگوي نيازهاي اساسي براي انسان معاصر مي باشند، اما چنانچه به مسير تكنولوژي بنگريم، كم و بيش يه منشا برخي پديده ها پي مي بريم. به اينكه هر پديده صنعتي و يا ساختماني از كدام الگوي زنده طبيعي الهام گرفته است. شايد در آن صورت تكنولوژي جلوتر از زمان گام بردارد . بنا بر اين لازم است ارتباطي با اصول و منطقي و علمي بين سيستمهاي ماشيني وسيستم هاي زنده پديدار شود.

سالهاست كه محققان در پي يافتن چنين ارتباطي هستند تا از طريق آن چگونگي شكل گرفتن سيستمهاي مختلف زندگي را ارزيابي منند. اين محققان با تلفيق دو واژه "بيولوژي" و " تكنيك " ، علم " بيونيك" را بنا نهادند.

 يونيك در واقع دانشي است كه مسايل فني را از راههاي زيستي حل مي كند ، در بيونيك ، تحقيق فقط به يك رشته خاص علمي محدود نمي شود . اگرچه خود بيونيك هنوز به عنوان يك علم نوپاست ، اما فعاليت بيونيكوانان را مي توان در حوزه علوم كاربردي مطرح كرد كه همچون رابطي پديده هاي گوناگون را با الگوهاي زنده مقايسه مي كنند و بعبارتي براي هر پديده اي الگويي زنده مي يابند.

 معماری و بیونیک:

طی حدود 8/3 میلیارد سال از آفرینش زمین، طبیعت خود، تبدیل به طراح ومعمار نهایی شده است، طی این مدت گیاهان و جانوران توانسته‌اند با تزئینات و طراحی‌های لازم بر مشکلات محیط زیست خود فائق آیند و انسان نیز در طول زندگی خود، همیشه سعی داشته برای ساخت و طراحی مکانها و وسایل مورد نیاز خود از طبیعت و محیط زیست اطراف خود الهام بگیرد، بعنوان مثال ساختمان بدن خفاش برای لئونارد و داوینچی ایده‌ائی بود که بتواند ماشین پرنده را طراحی کند. استدلالش اين بود که خفاش داراي بال کاملا پوشيده اي است که هوا را از خود عبور نمي دهد و بال خفاش را پوستي پرده مانند پوشانده است که آن را تقويت مي کند. حدود 400 سال بعد از طرح داوينچي ، ماشين پرنده توسط کلمنت آدر با الهام از خفاش ساخته شد و در سال 1890 تا ارتفاع 15 متري پرواز کرد

یا نیروی عضلانی و در حین حال سرعت زیاد در دلفین‌ها جرقه‌ائی برای ساختن زیر دریائی بود،زيرا دلفين با نيروي عضلاني کم مي تواند بسرعت در آب حرکت کند و راز اين حرکت در پوست دو لايه بدنش است. لايه پوست بيروني قابل ارتجاع و لايه پوست دروني شبيه يک رشته لوله پر شده از ماده اسفنجي است. تلاطم هميشه با افزايش فشار همراه است پس اگر الگويي از يک جريان پرتلاطم در اطراف بدن دلفين تشکيل شود، اثر کلي اين تلاطم محسوس نخواهد بود. زيرا پوست قابل ارتجاع بيروني ، فشار را به لايه اسفنجي و تراکم پذير دروني که مانند فنر عمل مي کند منتقل مي نمايد. به طوري که جريان پرتلاطم پيش از آن که فرصتي براي پيشروي پيدا کند از بين مي رود و به همين دليل است که در طراحي زيردريايي ، جدار آن را مانند پوست دلفين مي سازند. به طوري که با يک موتور ثابت بتواند سريع حرکت کند.

 عنکبوتها با طراحی و بافتن ریسمانهایی که به استحکام پولاد هستند برای خود آشیانه می‌سازند

.

 زنبورها با رعایت کلیه قوانین هندسی پناهگاهی امن و مطمئن برای خود طراحی می‌کنند .

 




:: موضوعات مرتبط: سبک های معماری , علم بیونیک , ,
:: برچسب‌ها: علم بیونیک ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


http://s5.picofile.com/file/8120487342/ads486_veres_ir09.gif
با سلام وب سایتی که در پیش روی دارید وب سایتی است تحت عنوان گروه معماری خانه طرح این وبسایت تلاش میکند جهت سهولت هر چه بهتر و ارتباط مستقیم با مشتریان در سر تا سر کشور خدماتی متمایز در راستای کاری خود ارائه دهد جهت هر گونه مشاوره ، طراحی معماری ، نقشه کشی ، سه بعدی سازی معماری ، شیت بندی معماری ، طراحی دکوراسیون داخلی ، طراحی نمای ساختمان و طراحی خانه دوبلکس با شماره 09300010555 تماس حاصل فرمایید .

بهترین شهر برای پایتخت شدن کدام شهر ؟؟؟

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خانه طرح و آدرس khanetarh.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:

بازدید امروز : 242
بازدید دیروز : 196
بازدید هفته : 458
بازدید ماه : 438
بازدید کل : 933623
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 29
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید





برای نمایش تصاویر گالری كلیك كنید